Thursday, March 19, 2009

Asal usul nama Kemaman

Kemaman dibuka oleh seorang pedagang dari Minangkabau, bernama Lebai Saras. Apabila menemui tempat yang indah dan sepi ini, beliau dan pengikutnya terus terpikat lalu memutuskan untuk menetap di sini buat sementara waktu. Seterusnya, ketika meneroka hutan di kawasan ini, mereka terserempak dengan sekumpulan kera yang diketuai oleh seekor kera yang berani dan cerdik. Justeru, kera ini dianggap keramat dan dinamakan Kera Mambang oleh Lebai Saras. Oleh kerana menyukai nama yang diberikan kepada kera tersebut, para pengikut Lebai Saras mengambil keputusan untuk menamakan kawasan tersebut sebagai Kera Mambang. Mereka juga turut membuat keputusan untuk terus menetap di situ.

Namun, penduduk tempatan merasa sukar untuk menyebut nama Kera Mambang yang terlalu panjang, lalu menukarkannya kepada Kemaman.

3 comments:

Anonymous said...

Hello this is kinda of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
I'm starting a blog soon but have no coding know-how so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!

Take a look at my weblog - vakantiehuizen frankrijk

Anonymous said...

I'm not sure where you are getting your info, but great topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for great information I was looking for this information for my mission.

Feel free to visit my web-site ... france holiday rentals pool

Anonymous said...

Why visitors still make use of to read news papers when in this technological globe the
whole thing is existing on web?

Feel free to surf to my webpage ... luxe vakantiehuizen